Collaboration with Sacha Favre – Informel Architecte
Proposal in the frame of the open call launched by the Eco-Jonx association for the design of the entrance halls of the buildings on Chemin du 23-Août in Geneva.
The Artamis site is charged with history and, for the people of Geneva, remains an iconic cultural location in the city. It was a gas plant up until an explosion in 1909, and from the late 1990s the site became home to a variety of associations, becoming what some people would today call a ‘hub’ for emerging culture. The clearing of the site in 2008 flattened everything, symbolically as well as physically, so that a new ‘eco-neighbourhood’ could be built in its place. Through the design of the entrances to the CODHA building, the project aims at symbolically connecting the new residents of the site to its cultural and industrial past.
The project includes the use of recycled materials salvaged from the site, in a dialogue with the new building, through the medium of painting.
Historically the site was marked by two events which encapsulate a sense of fragmentation: the actual explosion of the gas plant at the beginning of the last century, and the dispersal of the cultural associations, who were scattered to the four corners of the city when the site was cleared.
Fragments of salvaged material are arranged on the walls and ceilings of the entrances, remnants bearing witness to the site’s industrial past. Tiling, sheets of corrugated iron, floorboards, old windows, metal girders; so many disparate elements, loaded with history, now adorn the entrances with their physical presence.
As a reminder that this place was not only an industrial plant, the medium of painting acts like a binding agent, drawing together the new structure and the salvaged materials into a cohesive whole. Painted panels adorn the walls and ceilings, overlapping certain parts of the recycled materials, to add volume. The organic geometry of the panels, as well as the colours, interact with the existing structure and the salvaged materials, in order to give each entrance a unique identity.
FR
Collaboration avec Sacha Favre – Informel Architecte
Proposition dans le cadre de l’appel à projet lancé par l’association Eco-Jonx pour l’aménagement des halls d’entrée des bâtiments du chemin du 23-août à Genève.
Le site d’artamis est fortement chargé d’histoire et reste dans l’esprit des Genevois un site culturel symbolique de la ville. Utilisé comme usine à gaz jusqu’a son explosion en 1909, le site sera occupé dès la fin des années 90 par une multiplicité d’associations, en faisant ce que certains appelleraient aujourd’hui un « hub » de la culture émergente. La décontamination du site en 2008 opère une tabula rasa, autant physique que symbolique, pour permettre la construction du nouvel « eco-quartier ». À travers l’aménagement des entrées du bâtiment de la CODHA, le projet veut symboliquement relier les habitants du site à son histoire culturelle et industrielle.
Le projet consiste en la mise en place de matériaux récupérés venant dialoguer avec le nouveau bâtiment à travers un travail de peinture. L’histoire du site a été marquée par deux événements qui sont empreints de fragmentation. L’explosion matérielle de l’usine à gaz au début du siècle et la dispersion des acteurs culturels aux quatre coins de la ville lors de la décontamination du site.
Des fragments de matériaux récupérés sont disposés sur les murs et les plafonds des entrées, comme émergents du passé industriel du site. Carrelages, tôles, planches, anciennes fenêtres, poutrelles métalliques, autant d’éléments disparates qui viennent habiller les entrées de leur présence matérielle et chargée d’histoire.
Pour rappeler que ce lieu n’a pas été qu’une usine, un travail de peinture agit comme un liant entre le nouveau bâtiment et les matériaux récupérés. Des aplats de peinture viennent habiller les murs et plafonds d’origines, recouvrant certaines parties des matériaux pour prendre du volume. La géométrie organique des aplats ainsi que les couleurs interagissent avec l’existant et les matériaux récupérés pour donner à chaque entrée une identité unique.
Collaboration with Sacha Favre – Informel Architecte
Proposal in the frame of the open call launched by the Eco-Jonx association for the design of the entrance halls of the buildings on Chemin du 23-Août in Geneva.
The Artamis site is charged with history and, for the people of Geneva, remains an iconic cultural location in the city. It was a gas plant up until an explosion in 1909, and from the late 1990s the site became home to a variety of associations, becoming what some people would today call a ‘hub’ for emerging culture. The clearing of the site in 2008 flattened everything, symbolically as well as physically, so that a new ‘eco-neighbourhood’ could be built in its place. Through the design of the entrances to the CODHA building, the project aims at symbolically connecting the new residents of the site to its cultural and industrial past.
The project includes the use of recycled materials salvaged from the site, in a dialogue with the new building, through the medium of painting.
Historically the site was marked by two events which encapsulate a sense of fragmentation: the actual explosion of the gas plant at the beginning of the last century, and the dispersal of the cultural associations, who were scattered to the four corners of the city when the site was cleared.
Fragments of salvaged material are arranged on the walls and ceilings of the entrances, remnants bearing witness to the site’s industrial past. Tiling, sheets of corrugated iron, floorboards, old windows, metal girders; so many disparate elements, loaded with history, now adorn the entrances with their physical presence.
As a reminder that this place was not only an industrial plant, the medium of painting acts like a binding agent, drawing together the new structure and the salvaged materials into a cohesive whole. Painted panels adorn the walls and ceilings, overlapping certain parts of the recycled materials, to add volume. The organic geometry of the panels, as well as the colours, interact with the existing structure and the salvaged materials, in order to give each entrance a unique identity.
FR
Collaboration avec Sacha Favre – Informel Architecte
Proposition dans le cadre de l’appel à projet lancé par l’association Eco-Jonx pour l’aménagement des halls d’entrée des bâtiments du chemin du 23-août à Genève.
Le site d’artamis est fortement chargé d’histoire et reste dans l’esprit des Genevois un site culturel symbolique de la ville. Utilisé comme usine à gaz jusqu’a son explosion en 1909, le site sera occupé dès la fin des années 90 par une multiplicité d’associations, en faisant ce que certains appelleraient aujourd’hui un « hub » de la culture émergente. La décontamination du site en 2008 opère une tabula rasa, autant physique que symbolique, pour permettre la construction du nouvel « eco-quartier ». À travers l’aménagement des entrées du bâtiment de la CODHA, le projet veut symboliquement relier les habitants du site à son histoire culturelle et industrielle.
Le projet consiste en la mise en place de matériaux récupérés venant dialoguer avec le nouveau bâtiment à travers un travail de peinture. L’histoire du site a été marquée par deux événements qui sont empreints de fragmentation. L’explosion matérielle de l’usine à gaz au début du siècle et la dispersion des acteurs culturels aux quatre coins de la ville lors de la décontamination du site.
Des fragments de matériaux récupérés sont disposés sur les murs et les plafonds des entrées, comme émergents du passé industriel du site. Carrelages, tôles, planches, anciennes fenêtres, poutrelles métalliques, autant d’éléments disparates qui viennent habiller les entrées de leur présence matérielle et chargée d’histoire.
Pour rappeler que ce lieu n’a pas été qu’une usine, un travail de peinture agit comme un liant entre le nouveau bâtiment et les matériaux récupérés. Des aplats de peinture viennent habiller les murs et plafonds d’origines, recouvrant certaines parties des matériaux pour prendre du volume. La géométrie organique des aplats ainsi que les couleurs interagissent avec l’existant et les matériaux récupérés pour donner à chaque entrée une identité unique.